Wiek graczy: 12+
Czas rozgrywki: w zależności od liczby osób od 30 do 90 minut
Liczba graczy: od 2 do 10 osób oraz prowadzący rozgrywkę
Prowadzący: nauczyciel, pedagog, psycholog, terapeuta, trener umiejętności społecznych, doradca zawodowy, rodzic
Gra planszowa Pułapki myślenia została zaprojektowana dla młodzieży powyżej 12 roku życia. To edukacyjne narzędzie ma na celu rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia oraz identyfikowania i przeciwdziałania typowym błędom poznawczym.
Gra obejmuje 90 pytań (w tym 20 zadań) oscylujących wokół tematyki pułapek myślenia, a w tym:
- myślenia czarno-białego,
- czarnowidztwa,
- czytania w myślach,
- etykietowania,
- nadmiernego uogólniania.
Niniejszy materiał stanowi narzędzie wielokrotnego użytku, można go wykorzystać zgodnie z preferowanym przebiegiem lub dostosować założenia do potrzeb konkretnej grupy.
Gra oferuje dwa warianty zaawansowania: pierwszy, w którym opisy poszczególnych pułapek myślenia są zawarte na planszach, oraz drugi – pozbawiony tych opisów. Prowadzący wybiera poziom trudności, dostosowując grę do potrzeb konkretnej grupy.
Gra składa się z:
- planszy do samodzielnego złożenia zawierającą 36 pól, od START do META,
- 90 kartek z pytaniami.
Cel gry:
- gra uczy młodzież, jak rozpoznawać i omijać błędy w myśleniu, dzięki czemu młodzi ludzie mogą lepiej rozumieć otaczający ich świat,
- zachęca do zastanawiania się nad własnymi myślami i reakcjami, pomaga w rozwijaniu samoświadomości,
- dzięki ewentualnym dyskusjom i odpowiadaniu na pytania w trakcie gry poprawia ona umiejętności rozmowy i argumentacji.
Kategorie kart:
-
Kategoria 1: Jaka to pułapka myślenia? To 30 pytań zamkniętych dotyczących pięciu tematycznych błędów poznawczych. Uczestnik musi wybrać poprawną odpowiedź spośród dwóch dostępnych opcji.
-
Kategoria 2: Co wiesz o…? To 20 pytań otwartych dotyczących teoretycznej strony funkcjonowania pięciu tematycznych błędów poznawczych.
-
Kategoria 3: Co tu się dzieje? To 20 pytań otwartych, które przedstawiają konkretne sytuacje i ludzkie zachowania. Liczy się tutaj merytoryczna odpowiedź.
-
Kategoria 4: Zadania kreatywne. To 20 zadań dotyczących tematycznych pułapek myślenia, których zadaniem jest pobudzenie procesu twórczego oraz tworzenie skojarzeń z tematem przewodnim.
Pułapki myślenia to produkt cyfrowy przeznaczony do samodzielnego druku i złożenia (instrukcja znajduje się w materiale), nie zawiera pionków dla graczy ani kostki do rzucania.
Zobacz przykładowe strony:
Pułapki myślenia. Gra planszowa (PDF)
E-book (format: pdf) |
ISBN: 978-83-67874-81-6
Liczba stron: 54
Uwaga! Ten materiał jest w formie elektronicznej
Katarzyna Płuska
Trener TUS 1 i 2 stopnia dla dzieci i dorosłych, mgr komunikacji społecznej (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Artystyczno-Pedagogiczny), menadżer oświaty. Prowadzi szkolenia dotyczące komunikacji interpersonalnej, obszaru soft skills oraz treningi umiejętności społecznych dla dzieci.
Anna (zweryfikowany) –
Świetnie się sprawdza w pracy z nastolatkami, jak i dorosłymi. Polecam.
Kinga S. (zweryfikowany) –
Anonimowo (zweryfikowany) –